top of page
  • תמונת הסופר/תAmit ben yehoshua

עיכוב עשיית צדק כאי עשיית צדק- ההבטחה הטמונה ביישוב סכסוכים אונליין - ODR עורך דין



יישוב סכסוכים אונליין - ODR


"עיכוב עשיית הצדק כאי עשיית הצדק".

אמירה חזקה למדי, נכון?

היא באה להדגיש את הבעייתיות בהליכים ארוכים של יישוב סכסוכים והמשמעות הפשוטה שלה מדגישה את העובדה, שעיכוב משמעותי של מתן סעד עבור צד לסכסוך, יכול להיות שווה ערך למניעת הסעד מהצד באופן מוחלט.

ניתן לטעון, שהליך קלאסי של פתרון סכסוך בביהמ"ש משמעותו- אי השגת צדק לצדדים.

לנוכח עומס רב של תיקים בבתי המשפט, לצד פגרות, עיכובים אישיים של שופטים, עורכי דין, צדדים וכדומה, נראה לכאורה שעד הזמן שהצדדים יקבלו פסק דין או סעד הם יהיו כמעט חסרי ערך.


אז מדוע לא לבחור ביישוב סכסוכים אונליין חלופי?

בעוד שלפתרון ויישוב סכסוכים אונליין באמצעות גישור ובוררות יש בהחלט יתרונות על פני התדיינות משפטית קלאסית, עולה השאלה, כיצד הם יתנהלו בעולם שלאחר Covid-19?

להליכים אלו יש יתרון של חיסכון בזמן, המאפשר גישה משופרת יותר לצדק, ואולם, הצדדים עדיין יצטרכו לנסוע זה לזה כדי לפתור את הסכסוך באופן אישי.

יישוב סכסוכים אונליין

נושא זה התעצם בעקבות הגידול בסכסוכים בינלאומיים חוצי גבולות, לנוכח מגבלות הנסיעות הרבות הקיימות, ואיומו של נגיף הקורונה הקטלני. לכן, עולה השאלה האם מגבלות אלו רק יאריכו את זמן ההתדיינות, יגרמו לעיכובים נוספים – ויותר מכל, יגרמו למניעה מוגברת של צדק מצדדים לסכסוך?




ההבטחה הטמונה ביישוב סכסוכים באופן מקוון:

"ODR" Online Dispute Resolution

הליך אלטרנטיבי ליישוב סכסוכים באופן מקוון, הבנוי על היתרונות של הליכים חלופיים ליישוב סכסוכים, לעומת התדיינות מסורתית בבתי המשפט כמו למשל, יתרונות היעילות, מהירות פתרון הסכסוך והעלות הזולה יחסית.

ה-ODR מציעה את האפשרות לפתור סכסוכים במהירות דרך האינטרנט באמצעות שיחות וידאו מהנוחות של משרדי או בתי הצדדים. משמעות הדבר היא למעשה שהצדדים אינם צריכים לתאם זמן נסיעה או לשלם הוצאות להזמנת לינה ותחבורה, אלא יכולים לפתור מחלוקת 'ביום עבודה אחד'.


כמו כן, מכיוון שלהליכים רבים יש מגבלות זמן, יש לצדדים אפשרות להשיג צדק בתוך זמן מוגדר. אחת הדוגמאות היא תוכנית ה- ODR בהונג קונג, שם הצדדים יקבלו סעד תוך חודשיים ממילוי טופס התביעה. זהו שיפור מדהים מהשנים שיידרשו כדי לקבל לסעד בבית המשפט.

בעולם שלאחר Covid-19, בו אנשים רבים מסתמכים יותר על טכנולוגיה כדי לתקשר ברחבי העולם, ODR מבטיח גישה יעילה, ידידותית וחסכונית לצדק.




עמית ושות' מעודדים אותך לחקור באופן פעיל את כל המסלולים ליישוב סכסוכים. למידע נוסף אודות יישוב סכסוכים באופן מקוון בסין אנא בקרו במאמר הבא, בנושא ODR הדור הבא ליישוב סכסוכים בהונג קונג.

עו"ד יישוב סכסוכים אונליין - ODR

עמית בן-יהושע, מתמחה ביישוב סכסוכים אונליין ODR כבורר וכמגשר.

עמית הינו בעל רישיון עריכת דין בישראל ובקליפורניה ובעל תואר שני במשפט סיני מטעם אוניברסיטת Tsinghua בביג'ינג. לעמית ניסיון ייחודי ביישוב סכסוכים בינלאומיים בישראל, סין ובארה"ב.

עמית בעל הכשרה מקיפה ביישוב סכסוכים לרבות בגישור בעניני משפחה.

עמית כיהן בפאנל הבוררים הבינלאומיים של מוסד הבוררות הגדול ביותר בסין (CIETAC) ומונה לאחרונה כחבר בפאנל המגשרים הבינלאומים של ארגון המגשרים המסחריים של שנגחאי (SCMC).

עמית חבר בארגון המגשרים בישראל, ומוביל את הועדה הבינלאומית של ארגון המגשרים בישראל.

כמו כן, עמית היה חברי בצוות ההיגוי של הועדה של ארגון המגשרים להסדרת גישור מקוון (Online Dispute Resolution). ליצירת קשר: 054-6329978 ו/או amit@amit-law.com


משרד עו"ד ליישוב סכסוכים אונליין


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page